Projekt:

Wirtualizacja pomorskiego dziedzictwa kulturowego 3D. 2014

Informacje ogólne

Okres realizacji:

11 lipca 2014 - 30 czerwca 2015

Okres zawarcia umowy:

24 września 2014

Nazwa wnioskodawcy / beneficjenta:

Miejska Biblioteka Publiczna im. Marii Dąbrowskiej w Słupsku

Budżet: 227667,88

Rodzaj projektu:

    Biblioteczny

Charakterystyka projektu:

Inwestycja, Usługa

Opis projektu

    Celem projektu była digitalizacja 780 muzealnych obiektów trójwymiarowych  z wykorzystaniem technologii fotografii 360 stopni oraz wykonanie 20 gigapanoram obiektów 2D znajdujących się w zasobach instytucji - partnerów projektu Bałtyckiej Biblioteki Cyfrowej (BBC). Realizacja zadania wymagała doposażenie Pracowni Digitalizacji (PD) w mobilną infrastrukturę umożliwiającą fotografię 360 stopni, digitalizację dookólą gigapanoramy, oraz optymalizację działanie Pracowni. Digitalizację należy rozumieć jako: •    opracowanie - wprowadzenie metadanych opisowych i strukturalnych, •    wykonanie fotografii 360 stopni w wysokiej rozdzielczości - masterów, z tablicami referencyjnymi i w bezstratnych formatach,  •    zarchiwizowanie w cyfrowym repozytorium masterów z metadanymi,  •    przygotowanie postaci edycyjnej dla potrzeb internetu i udostępnienie.      Zakupiono:                                                                                                                                                                                                                       - macierz dyskową z infrastrukturą połączeniową, - stanowisko fotografii 360 stopni do obiektów dużych,  - zintegrowane stanowisko fotografii 360 stopni do makrofotografii, - światłomierz światła błyskowego, - statyw fotograficzny, - głowicę trzykierunkową, - głowicę panoramiczną, - aparat DSLR, - obiektyw do fotografii panoramicznej, - obiektyw do fotografii 360 stopni, - kartę pamięci do aparatu,  - oprogramowanie do obróbki grafiki rastrowej, - oprogramowanie do generowania panoram i gigapanoram, - oprogramowanie do przetwarzania i udostępniania w internecie panoram, - komputer przenośny z systemem operacyjnym,    - karty referencyjne, - system oświetleniowy składający się z 3 lamp studyjnych, - tło z systemem zawieszenia,  - parawany ekranujące, - skrzynie transportowe,  - monitor z kalibracją sprzętową.       Zdigitalizowane obiekty zostały udostępnione w formie prezentacji 360 stopni i gigaponoram na witrynie BBC; fotografie w wysokiej rozdzielczości zgromadzone w repozytorium BBC. 

Opis szczegółowy efektów projektu - część inwestycyjna

28
- Liczba zakupionego sprzętu

Sprzęt

  1. Aparat DSLR
  2. Aparat DSLR
  3. Głowica panoramiczna
  4. Głowica trzykierunkowa
  5. Karta pamięci do aparatu
  6. Karta referencyjna
  7. Karta referencyjna
  8. Komputer przenośny
  9. Lampa studyjna do systemu oświetleniowego
  10. Lampa studyjna do systemu oświetleniowego
  11. Lampa studyjna do systemu oświetleniowego
  12. macierz dyskowa z infrastrukturą połączeniową
  13. Monitor z kalibracją sprzętową
  14. Namiot/parawan ekranujący
  15. Obiektyw do fotografii 360 stopni
  16. Obiektyw do fotografii panoramicznej
  17. Platforma obrotowa
  18. Skrzynia transportowa
  19. Skrzynia transportowa
  20. Skrzynia transportowa
  21. Skrzynia transportowa
  22. Statyw fotograficzny
  23. Statyw z głowicą
  24. System mocowania teł
  25. Światłomierz światła błyskowego
  26. Talerz
  27. Tło
  28. Zintegorowane stanowisko fotografii

8
- Liczba zakupionego oprogramowania

Oprogramowanie

  1. Oprogramowanie do generowania panoram i gigapanoram
  2. Oprogramowanie do obróbki grafiki rastrowej
  3. Oprogramowanie do przetwarzania panoram
  4. Oprogramowanie do zarządzania aparatem fotograficznym
  5. Oprogramowanie do zarządzania lampami studyjnymi
  6. Oprogramowanie do zarządzania macierzą
  7. Oprogramowanie zarządzające stanowiskiem 360 stopni
  8. Oprogramowanie zarządzające stanowiskiem 360 stopni zintegrowanym

1
- Liczba doposażonych pracowni digitalizacyjnych

Pracownie

2
- Liczba utworzonych stanowisk digitalizacyjnych

Opis szczegółowy efektów projektu - część digitalizacyjna / usługowa

67922
- Liczba wykonanych skanów
obiektów bibliotecznych
822
- Liczba zdigitalizowanych
obiektów bibliotecznych
10
- Łączny rozmiar zdigitalizowanych
obiektow [TB]
822
- Liczba rekordów wprowadzonych
do bazy danych

Dodatkowe informacje o bazie danych i jej dostępności:

Zdigitalizowane obiekty znalazły się w kolekcjach: kartografia, malarstwo oraz obiekty muzealne 3D.

Udostępnianie

Serwis internetowy na którym udostępniane są zbiory:

Liczba udostępnionych
obiektów w sieci Internet bezpłatnie:

822

Liczba skanów udostępnionych w sieci Internet:

67922

Zbiory dostępne są w portalu Europeana pod adresem:

http://www.europeana.eu/portal/search.html?query=Ba%C5%82tycka+Biblioteka+Cyfrowa&rows=24

Zbiory dostępne są w portalu FBC pod adresem:

http://fbc.pionier.net.pl/pro/zrodla/baltycka-biblioteka-cyfrowa/

Pozostałe informacje

22
- Liczba osób zaangażowanych w realizację zadania
25
- Liczba partnerów lub instytucji zaangażowanych w realizację projektu

Partnerzy

  1. Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada Korzeniowskiego
  2. Archiwum Państwowe w Koszalinie
  3. Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku
  4. Muzeum w Koszalinie
  5. Państwowy Teatr Lalki TĘCZA
  6. Muzeum Zamek Książąt Pomorskich w Darłowie
  7. Agencja Reklamowo-Wydawnicza Moje Miasto
  8. Wydawnictwo AG MEDIA
  9. Słupskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne
  10. Fundacja na rzecz rozwoju społeczno-kulturalnego i promocji Ziemi Słupskiej, Zaborów i Gochów NAJI GOCHË
  11. Wydawnictwo AUH FOTECH
  12. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie
  13. Biblioteka Publiczna Gminy Wejherowo im. Aleksandra Labudy
  14. Muzeum Regionalne w Szczecinku
  15. Polskie Towarzystwo Numizmatyczne Oddział w Słupsku
  16. Polska Press Koszalin
  17. Zaborskie Towarzystwo Naukowe
  18. Pomorska Fundacja Pamięci Gryfitów
  19. Gminna Biblioteka Publiczna w Kobylnicy
  20. Słupski Ośrodek Kultury
  21. Akademia Pomorska w Słupsku
  22. Pomorski Zespół Parków Krajobnrazowych
  23. Centrum Kultury Gminy Ustka
  24. Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
  25. Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

Opis działań promocyjnych:

Promocja zadania odbywa się na kilku płaszczyznach:  informacje przekazywane lokalnym i regionalnym mediom (radio Gdańsk, Radio Koszalin, TV Vectra, TV Kanał 6, Głos Pomorza, Zbliżenia, Moje Miasto, Teraz Słupsk, Dziennik Bałtycki), oraz prezentacje zakupionego sprzętu. Kolejną płaszczyzną informacyjną są portale społecznościowe facebook oraz google+,. Promocja zadania jest realizowana również w bezpośrednim kontakcie z użytkownikiem. W Pracowni Digitalizacji odbywają się lekcje, warsztaty, działa również koło wolontariatu Społeczna Pracownia Digitalizacji.

Najciekawsze zdigitalizowane obiekty:

  1. Zbroja maksymiliańska

    http://bibliotekacyfrowa.eu/dlibra/docmetadata?id=44010&from=pubindex&dirids=96&lp=788 zobacz obiekt >>

  2. Stolik na jednej podporze (niciak)

    http://bibliotekacyfrowa.eu/dlibra/docmetadata?id=43950&from=pubindex&dirids=96&lp=628 zobacz obiekt >>

  3. Skrzynka (skarbczyk) cechu szewskiego

    http://bibliotekacyfrowa.eu/dlibra/docmetadata?id=43865&from=pubindex&dirids=96&lp=617 zobacz obiekt >>

  4. Portret Michała Mostnika

    http://bibliotekacyfrowa.eu/dlibra/docmetadata?id=45604&from=latest zobacz obiekt >>