Pracownia:

Pracownia do digitalizacji archiwaliów, Oficyna, Muzeum

Instytucja:

Zamek Królewski w Warszawie ­- Muzeum

Dane kontaktowe:

pl. Plac Zamkowy 4 Warszawa, mazowieckie, Polska 00-277

22 35 55 191

Pracownia powstała lub została doposażona w ramach projektu:
Tworzenie infrastruktury technicznej do Digitalizacji zbiorów - etap II

    Formularz kontaktowy:

    captcha

Galeria - Pracownia do digitalizacji archiwaliów, Oficyna, Muzeum

Wyposażenie

Wyposażenie stanowiska skanujacego: 1. Wielkoformatowy skaner formatu A2 wraz z oprogramowaniem 2. Stacja graficzna do obróbki zasobu cyfrowego 3. Stanowisko biurowe. Aparaty cyfrowe oraz obiektywy i wyposażenie dodatkowe do aparatów cyfrowych jest mobilne i wykorzystywane w miarę potrzeb w dwóch pracowniach digitalizacyjnych.  Wyposażenie dodatkowe pracowni digitalizacyjnej: 1. Łańcuchowy system zawieszania teł  kartonowych Manfrotto  2. Statyw ścienny z mocowaniem na aparat 098 B     3. Statyw 1052 BAC   4. testy barwne, światłomierze i inne.                                                                                                                                                     Aparaty cyfrowe: NIKON D800 MAMIYA LEAF Credo 40 system, MAMIYA LEAF Credo 80 system Obiektywy oraz wyposażenie dodatkowe do aparatów cyfrowych: Obiektyw Shneider Kreuznach 55 LS f 2,8 AF; Obiektyw Macro 4/120mm-MF; Obiektyw Shneider Kreuznach 150mm LS f 3,5 AF Obiektyw Shneider Kreuznach PC TS APO 5,6/120 APO HM Aspheric Matówki z klinem optycznym lub mikrorastrem do MAMIYA LEAF  Elektroniczny wężyk spustowy Obiektyw AF Micro –Nikkor 60 mm  f 2,8D; Obiektyw  AF Nikkor 17-35 f2,8 ED-IF AF-S zoom; Obiektyw Nikkor 24-70/2.8G ED Afs   zoom; Obiektyw AF Nikkor 70-200 f 2,8 IF-ED VR II zoom; Obiektyw Nikkor AF-S VR Micro-Nikkor 105 f/2.8G IF-ED Obiektyw Nikkor 1,4/50 AF D Obiektyw Nikkor 4,5/2, 8D ED Obiektyw Nikkor AF 28mm/2.8 D Grip do Nikon D800   Wyposażenie dodatkowe pracowni digitalizacyjnej: 1. Łańcuchowy system zawieszania teł  kartonowych Manfrotto  2. Stół bezcieniowy z płytą 200 x 125 cm Manfortto  3. Statyw kolumnowy Manfortto  4. Statyw MF055x Prob + głowica MHO55MO 5. Statyw 475 B + głowica 468MGRCO 6. Statyw 161mk2Bsuper Pro + głowica 229 Super Pro 7. Statyw 420 NSB mini boom 8. Mega boom – wysięgnik do statywów ML425 B      9. Statyw 475 B z głowicą 410 10. Statyw  ML007BSU z kółkami  ML 109      11. Głowica do kolumny 405        12. Statyw ścienny z mocowaniem na aparat 098 B     13. Statyw 1052 BAC   14. testy barwne, światłomierze i inne.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Specyfikacja obsługiwanych zbiorów

Materiały archiwalne znajdują się w Zamku Królewskim w kilku miejscach: w Archiwum, w Gabinecie Heraldycznym oraz w dwóch Fundacjach działających przy Zamku: Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich oraz Niemiecko-Polskiej Fundacji Ochrony Zabytków Kultury dr Tomasza Niewodniczańskiego. Zbiory Archiwum Zamku Królewskiego stanowią materiały aktowe  - 22 723 j.a (w tym dokumentacja techniczna z odbudowy Zamku oraz Archiwum Zakładowe o statucie archiwum powierzonego) oraz zasób fotograficzny 75 175 j.a. Archiwum Zamku gromadzi zbiory dokumentów, akt, dokumentacji technicznej, konserwatorskiej i archeologicznej, a także zbiory fotografii, filmów i nagrań służące badaniom nad dziejami Zamku jako obiektu architektury (przekształcenia gmachu, zmiany jego wystroju i wyposażenia, zniszczenie i odbudowa budowli), pomnika historii (rezydencja królewska, siedziba Sejmu I Rzeczypospolitej, Prezydenta II RP, siedziba władz zaborczych) oraz muzeum historii i kultury polskiej (obecna działalność i zbiory Zamku). Archiwum przechowuje także materiały niezwiązane z Zamkiem, głównie archiwa rodzinne oraz spuścizny i kolekcje pochodzące przeważnie z darów. Zespoły utworzone z reprodukcji pochodzących z innych zasobów, nie zostały objęte planem digitalizacji. W Gabinecie Heraldycznym, znajdują się spuścizny po wybitnych polskich badaczach emigracyjnych zajmujących się genealogią i heraldyką: Szymonie Konarskim, Adamie Heymowskim i Krzysztofie Górskim. Materiały archiwalne pochodzące z tych zbiorów zawierają liczne kartoteki, indeksy osobowe, opisy heraldyczne, wizerunki herbowe oraz inne materiały charakterystyczne dla warsztatu naukowego genealoga i heraldyka. Archiwum Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich (748 j.a.) przechowywane i opracowywane w Archiwum) stanowią materiały prof. Andrzeja Ciechanowieckiego, dokumentujące jego działalność jako znawcy, kolekcjonera i mecenasa sztuki. Kolekcja dr Tomasza Niewodniczańskiego, jednego z najbardziej znanych kolekcjonerów europejskich, stanowi kolekcja  (17 000 obiektów) w skład której wchodzą: mapy i widoki miast polskich, księgozbiór oraz bogaty zbiór archiwaliów (m.in. dokumenty królewskie, rękopisy Adama Mickiewicza, Juliana Tuwima). Szczegółowy opis zasobu archiwalnego znajduje się na stronie Zamku Królewskiego w Warszawie: https://www.zamek-krolewski.pl/oferta/archiwum-zamku-krolewskiego-w-warszawie/zasob-archiwum-zamku-krolewskiego W skład ponad sześćdziesięciotysięcznej kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie  wchodzą dzieła reprezentujące wszystkie kategorie zabytków: malarstwa, rzeźby, zabytki graficzne, rysunki, meble, wyroby z metalu, ceramiki, tkaniny, a także ordery i numizmaty. Pracownie digitaliacyjne są dostosowane do digitalizacji mmuzealiów pod względem technicznym i logistycznym. Najcenniejszymi dziełami są obiekty powstałe na zamówienie króla Stanisława Augusta do ozdobienia wnętrz Zamku Królewskiego. Wyróżniają się tutaj 22 portrety władców Polski namalowanych do Pokoju Marmurowego w latach 1768-1771, pędzla Marcella Bacciarellego. Ten sam malarz był autorem wielkich płócien ze scenami z historii naszego kraju, które ozdobiły ściany Sali Rycerskiej oraz – umieszczonych w górnej partii ścian – porterów wybitnych Polaków, a ponadto malowideł do supraport w Sali Dawnej Audiencjonalnej, powstałych w latach 1776-1777, przestawiających personifikacje cnót monarszych. Kolejny ważny zespół stanowią dzieła prezentowane w Galerii Malarstwa na parterze Zamku. Do najcenniejszych należą dwa malowidła Rembrandta van Rijn: Uczony przy pulpicie oraz Dziewczyny w ramie obrazu, oba powstałe w 1641 r. W XVIII w. trafiły one do kolekcji króla Stanisława Augusta, potem stanowiły własność rodzin Rzewuskich i Lanckorońskich, by w 1994 r., zgodnie z wolą Karoliny Lanckorońskiej, powrócić na Zamek Królewski. Z historią Zamku ściśle związane są również prezentowane działa rzeźbiarskie. Wyróżnia się wśród nich zespół popiersi wybitnych Polaków wykonanych z brązu przez André Le Bruna i Giacomo Monaldiego, jakie z inicjatywy króla Stanisława Augusta ozdobiły Salę Rycerską. Natomiast sprowadzone z rzymskiej pracowni Angelo Puccinellego marmurowe posążki wyobrażające wielkich wodzów antycznych ustawione zostały w Sali Tronowej. Z wystrojem wnętrz zamkowych w latach panowania naszego ostatniego władcy wiążą się też interesujące przykłady rzemiosła artystycznego, przede wszystkim meble i metale użytkowe. Wyjątkowe miejsce w naszych wnętrzach zajmują aż cztery zachowane fotele tronowe (trzy z nich zaprojektował wybitny architekt królewski Jan Christian Kamsetzer). Uwagę zwracają: stół konsolowy z dekoracją w stylu greckim, wykonany ok. 1770 r. do Pokoju Marmurowego, oraz unikalny stolik-gerydon z ok. 1777 r., którego porcelanowy blat, pochodzący ze słynnej manufaktury w Sèvres k. Paryża, zdobią malowane epizody z historii Telemacha. Prezentujemy również kandelabry z brązu, wybitne dzieła warsztatów Jeana-Louis Prieure’a i Philippe’a Caffieriego w Paryżu, które sprowadzono do Warszawy już w latach 60. XVIII w.; natomiast apliki zaprojektowane przez J. Ch. Kamsetzera ok. 1786 r. były już dziełem miejscowych warsztatów. Świadectwem świetności wnętrz zamkowych w epoce stanisławowskiej jest zachowany fragment okazałego zegara z brązu, wykonanego przez Prieure’a w latach 1766-1777. Przykładami wyrobów ceramicznych są zarówno obiekty powstałe w cieszących się znakomitą opinią manufakturach zachodnioeuropejskich – Miśni, Sèvres, Wiedniu, jak i wyroby warszawskiej Wytwórni Fajansów i Majoliki, w tym tzw. Serwis sułtański, zdobiony w stylu orientalnym, powstały ok. 1776 r. Spośród bardzo bogatej zamkowej kolekcji tkanin prezentujemy dwie tapiserie powstałe w warsztatach flamandzkich: z przestawieniem Sybilli Tyburskiej przed cesarzem Augustem, z ok. 1525 r., i ze sceną pochodu triumfalnego Scypiona do świątyni Jupitera na Kapitolu,, wykonaną w roku 1660. Dzieła graficznych reprezentuje cenny miedzioryt Tomasza Tretera wyobrażający Orła z medalionami portretowymi władców polskich, z 1588 r. Posiadamy również miedziorytnicze wizerunki polskich monarchów panujących w XVII w.: Augusta III – autorstwa Jeana Josepha Balechou, wg Hyacinthe Rigauda i oraz Stanisława Augusta – autorstwa Daniela Orme i nieznanego grafika. W tej grupie znalazła się też mapa Europy Saieura Janviera, wydana w 2. poł. XVIII w. reprezentująca zbiór kartograficzny Zamku. Reprezentantem kolekcji rysunków jest niezwykle cenny zabytek zw. Rolką Sztokholmską. Na zwoju papierowym liczącym ponad 1550 cm długości pieczołowicie przedstawiono (w technice akwareli, tempery i gwaszu) wjazd do Krakowa w 1605 r. orszaku ślubnego Zygmunta III Wazy i Konstancji Austriaczki. W grupie numizmatów reprezentują zarówno monety, w tym denar Bolesława Chrobrego z ok. 1003 r., medale, m.in. złoty medal króla Jana Kazimierza na pokój w Oliwie, a także odznaczenia, w tym unikalny Krzyż domowego orderu Sobieskich – Janiny. Kolekcje zamkową uzupełnią bogate kolekcje dwóch Fundacji, działających przy Zamku: Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich ponad 1500 obiektów) oraz Fundacji Teresy Sahakian (ponad 750 obiektów). Pierwsza z nich opiekuje się zbiorami dział sztuki i pamiątkami historycznymi, druga z nich posiada bezcenny zbiór 628 kobierców wschodnich i tkanin orientalnych od XVIII do XX w. W skład ponad sześćdziesięciotysięcznej kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie  wchodzą dzieła reprezentujące wszystkie kategorie zabytków: malarstwa, rzeźby, zabytki graficzne, rysunki, meble, wyroby z metalu, ceramiki, tkaniny, a także ordery i numizmaty. Najcenniejszymi dziełami są obiekty powstałe na zamówienie króla Stanisława Augusta do ozdobienia wnętrz Zamku Królewskiego. Wyróżniają się tutaj 22 portrety władców Polski namalowanych do Pokoju Marmurowego w latach 1768-1771, pędzla Marcella Bacciarellego. Ten sam malarz był autorem wielkich płócien ze scenami z historii naszego kraju, które ozdobiły ściany Sali Rycerskiej oraz – umieszczonych w górnej partii ścian – porterów wybitnych Polaków, a ponadto malowideł do supraport w Sali Dawnej Audiencjonalnej, powstałych w latach 1776-1777, przestawiających personifikacje cnót monarszych. Kolejny ważny zespół stanowią dzieła prezentowane w Galerii Malarstwa na parterze Zamku. Do najcenniejszych należą dwa malowidła Rembrandta van Rijn: Uczony przy pulpicie oraz Dziewczyny w ramie obrazu, oba powstałe w 1641 r. W XVIII w. trafiły one do kolekcji króla Stanisława Augusta, potem stanowiły własność rodzin Rzewuskich i Lanckorońskich, by w 1994 r., zgodnie z wolą Karoliny Lanckorońskiej, powrócić na Zamek Królewski. Z historią Zamku ściśle związane są również prezentowane działa rzeźbiarskie. Wyróżnia się wśród nich zespół popiersi wybitnych Polaków wykonanych z brązu przez André Le Bruna i Giacomo Monaldiego, jakie z inicjatywy króla Stanisława Augusta ozdobiły Salę Rycerską. Natomiast sprowadzone z rzymskiej pracowni Angelo Puccinellego marmurowe posążki wyobrażające wielkich wodzów antycznych ustawione zostały w Sali Tronowej. Z wystrojem wnętrz zamkowych w latach panowania naszego ostatniego władcy wiążą się też interesujące przykłady rzemiosła artystycznego, przede wszystkim meble i metale użytkowe. Wyjątkowe miejsce w naszych wnętrzach zajmują aż cztery zachowane fotele tronowe (trzy z nich zaprojektował wybitny architekt królewski Jan Christian Kamsetzer). Uwagę zwracają: stół konsolowy z dekoracją w stylu greckim, wykonany ok. 1770 r. do Pokoju Marmurowego, oraz unikalny stolik-gerydon z ok. 1777 r., którego porcelanowy blat, pochodzący ze słynnej manufaktury w Sèvres k. Paryża, zdobią malowane epizody z historii Telemacha. Prezentujemy również kandelabry z brązu, wybitne dzieła warsztatów Jeana-Louis Prieure’a i Philippe’a Caffieriego w Paryżu, które sprowadzono do Warszawy już w latach 60. XVIII w.; natomiast apliki zaprojektowane przez J. Ch. Kamsetzera ok. 1786 r. były już dziełem miejscowych warsztatów. Świadectwem świetności wnętrz zamkowych w epoce stanisławowskiej jest zachowany fragment okazałego zegara z brązu, wykonanego przez Prieure’a w latach 1766-1777. Przykładami wyrobów ceramicznych są zarówno obiekty powstałe w cieszących się znakomitą opinią manufakturach zachodnioeuropejskich – Miśni, Sèvres, Wiedniu, jak i wyroby warszawskiej Wytwórni Fajansów i Majoliki, w tym tzw. Serwis sułtański, zdobiony w stylu orientalnym, powstały ok. 1776 r. Spośród bardzo bogatej zamkowej kolekcji tkanin prezentujemy dwie tapiserie powstałe w warsztatach flamandzkich: z przestawieniem Sybilli Tyburskiej przed cesarzem Augustem, z ok. 1525 r., i ze sceną pochodu triumfalnego Scypiona do świątyni Jupitera na Kapitolu,, wykonaną w roku 1660. Prezentację dzieł graficznych rozpoczyna cenny miedzioryt Tomasza Tretera wyobrażający Orła z medalionami portretowymi władców polskich, z 1588 r. Pokazujemy również miedziorytnicze wizerunki polskich monarchów panujących w XVII w.: Augusta III – autorstwa Jeana Josepha Balechou, wg Hyacinthe Rigauda i oraz Stanisława Augusta – autorstwa Daniela Orme i nieznanego grafika. W tej grupie znalazła się też mapa Europy Saieura Janviera, wydana w 2. poł. XVIII w. reprezentująca zbiór kartograficzny Zamku. Reprezentantem kolekcji rysunków jest niezwykle cenny zabytek zw. Rolką Sztokholmską. Na zwoju papierowym liczącym ponad 1550 cm długości pieczołowicie przedstawiono (w technice akwareli, tempery i gwaszu) wjazd do Krakowa w 1605 r. orszaku ślubnego Zygmunta III Wazy i Konstancji Austriaczki. W grupie numizmatów reprezentują zarówno monety, w tym denar Bolesława Chrobrego z ok. 1003 r., medale, m.in. złoty medal króla Jana Kazimierza na pokój w Oliwie, a także odznaczenia, w tym unikalny Krzyż domowego orderu Sobieskich – Janiny. Kolekcje zamkową uzupełnią bogate kolekcje dwóch Fundacji, działających przy Zamku: Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich ponad 1500 obiektów) oraz Fundacji Teresy Sahakian (ponad 750 obiektów). Pierwsza z nich opiekuje się zbiorami dział sztuki i pamiątkami historycznymi, druga z nich posiada bezcenny zbiór 628 kobierców wschodnich i tkanin orientalnych od XVIII do XX w.

Liczba stanowisk:

2