Beneficjent:

Studio Filmowe KADR

Rodzaj instytucji:

Dane kontaktowe:

ul. Puławska 61/ Warszawa, mazowieckie, Polska 02-595

(22) 845-49-23

Lista projektów:

Zbiory online:

Opis instytucji

Zespół Filmowy pod wodzą Jerzego Kawalerowicza nie ograniczał się wyłącznie do fabuł. W KADRZE powstawały wybitne seriale („Dom”, „Chłopi”, „Noce i dnie”) oraz przełomowe w historii gatunku animacje artystyczne autorstwa Waleriana Borowczyka i Jana Lenicy („Był sobie raz”,  „Dom”). Spotykali się tutaj ludzie kina z najróżniejszych branż. Scenografowie, kompozytorzy, kierownicy produkcji, operatorzy. Projektowane przez najlepszych grafików i malarzy plakaty promujące filmy Wajdy, Kutza czy Kawalerowicza złożyły się w cykl nazwany później „polską szkołą plakatu”.

Historia Zespołu Filmowego KADR miała oczywiście okresy wzlotów i upadków. Cieniem na działalności zespołu kładła się polityka. Po pierwszych latach euforycznej działalności, już w czerwcu 1960 roku, twórcom związanym z KADREM zarzucono dyletanctwo ideologicznie, pogoń za chwytami formalnymi i „dekadentyzm”. W kolejnych latach tego typu pretensje pojawiały się coraz częściej.

Niektóre arcydzielne tytuły z katalogu zespołu przyjmowane były od razu z zachwytem, inne – choćby „Nikt nie woła” Kutza - musiały przeczekać kilka dekad, żeby doceniono ich rzeczywistą wartość. Lata sześćdziesiąte ubiegłego wieku to w historii zespołu m.in. realizacja nagrodzonej Srebrną Palmą w Cannes „Matki Joanny od Aniołów” Kawalerowicza, „Zaduszek” Konwickiego czy nominowanego do Oscara „Faraona” Kawalerowicza - filmu, który w polskich kinach obejrzało ponad dziewięć milionów widzów.

Dramatyczną kartą w historii KADRU było rozwiązanie zespołu w 1968 roku. Z Polski wyjechali wówczas związani z Kawalerowiczem Jerzy Lipman i Ludwik Hager. Zaawansowane produkcje - choćby „Gra” Kawalerowicza - były kontynuowane w innych zespołach, natomiast tytuły przyjęte do realizacji: „Struktura kryształu” Zanussiego, „Rejs” Piwowskiego czy „Sól ziemi czarnej” Kutza, musiały zmienić producenta.

Po reaktywowaniu zespołu w 1972 roku nie udało się już wrócić do czasów  świetności. Ciągle jeszcze powstawały w KADRZE filmy ambitne, reżyserowane przede wszystkim przez samego Kawalerowicza („Śmierć prezydenta”, „Austeria”), z zespołem współpracowali m.in. Barbara Sass, Kazimierz Kutz czy Sylwester Chęciński. Odkryciem Kawalerowicza był także Juliusz Machulski, który w KADRZE nakręcił swoje kultowe filmy – „Vabank”, „Vabank II”, „Seksmisję” i „Kingsajz”. Prestiżowym sukcesem były także wybitne seriale telewizyjne – trzynastoodcinkowa saga „Chłopi” według powieści Władysława Reymonta w reżyserii Jana Rybkowskiego, ukochany przez Polaków serial „Dom” w reżyserii Jana Łomnickiego oraz uznane za najlepszą rodzimą serię telewizyjną wszech czasów „Noce i dnie” w reżyserii Jerzego Antczaka. Kinowa wersja tego serialu była w 1976 roku nominowana do Oscara. Nie dało się jednak ukryć, że z roku na rok autorytet KADRU stopniowo podupadał.

W końcu, w 1989 roku, po przekształceniu Zespołu Filmowego KADR w Studio Filmowe, nastąpił niemal zupełny regres w rozwoju instytucji. W studiu powstawało coraz mniej tytułów, a ich artystyczna wartość była coraz bardziej dyskusyjna. Dopiero pojawianie się w KADRZE Jerzego Kapuścińskiego, inspiratora wielu filmowych debiutów i dobrego ducha młodego kina, który w 2008 roku objął funkcję dyrektora artystycznego KADRU, na nowo zaktywizowała działalność studia. Wyprodukowany w 2009 roku „Rewers” Borysa Lankosza stał się początkiem nowego rozdziału w historii instytucji.

Wg zarządzenia Nr 47 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 4 października 2011 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury Studio Filmowe "Kadr" przez przekształcenie państwowych instytucji filmowych: Studio Filmowe "KADR" i Studio Filmowe "OKO" - Na podstawie art. 25a ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 1987 r. o państwowych instytucjach filmowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 102, poz 710, z 2009 r. Nr 98, poz. 817 i z 2011 r. Nr 126, poz. 713) w związku z art. 11 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm) zarządza się, co następuje:

§ 1. Z dniem 4 października 2011 r. tworzy się państwową instytucję kultury pod nazwą "Studio Filmowe "Kadr", zwane dalej "SF Kadr", przez przekształcenia państwowych instytucji filmowych pod nazwą "Studio Filmowe "KADR" i "Studio Filmowe "OKO".

Studio Filmowe KADR kontynuowało projekt rozpoczęty przez Studio Filmowe OKO wg Umowy Nr 00054/11/NInA z dnia 28.09.2011 r. digitalizując i rekonstruując następujące filmy: "Nie lubię poniedziałku (11 aktów)", "Ewa chce spać (11 aktów)", " Wrony (7 aktów)".

Podsumowanie projektów digitalizacyjnych:

Biblioteczne / Muzealne / Archiwalne / Audiowizualne 17

Liczba zdigitalizowanych obiektów:

17

Budżet:

5486156,76 PLN